Radioaktiva korkort?
Pieter Kuiper
2003-11-13 12:45:57 UTC
Jag hörde igår att svenska körkort brukade vara radioaktiva.
Först trodde jag att de drev med mig, men det nämns på en webbsida:
<http://www.edu.linkoping.se/bit2a/Skolprojekt/NV1/Energiomvandlingar%20l
ab%2011.htm>.

Jag hittar inga detaljer. Är det någon som vet när man slutade med det?
Vilken radioaktiv isotop man använde? Varför man gjorde så?

Om det är någon som gärna vill bli av med ett sådant körkort, tar jag
gärna det emot för kurslabbets samling med radioaktiva preparat.
pieter.kuiper @ msi.vxu.se http://www.masda.vxu.se/~pku
Urban Fredriksson
2003-11-13 15:15:39 UTC
Post by Pieter Kuiper
Jag hittar inga detaljer.
Jag hittar det här:
"Vad han tänkte på då var att man var i färd med att
stoppa in isotoper i körkort så att man skulle kunna
identifiera dem på olika sätt."
<http://www.riksdagen.se/debatt/9697/prot/108/S1080076.htm>
Så det kanske inte blev av?
--
Urban Fredriksson http://www.canit.se/%7Egriffon/
Just because something is obvious doesn't mean it's true.
Pieter Kuiper
2003-11-14 08:30:23 UTC
Post by Urban Fredriksson
[...]
Tack!

Jag har nu majlat SSI om de kan berätta något mer.
pieter.kuiper @ msi.vxu.se http://www.masda.vxu.se/~pku
Pieter Kuiper
2003-11-17 15:15:02 UTC
Post by Pieter Kuiper
Jag har nu majlat SSI om de kan berätta något mer.
Jag fick redan i morse följande svar av Tord Larsson på SSI:

Jag ska försöka besvara dina frågor, men först lite allmän information.

Under senare delen av 60-talet introducerades en ny typ av id-kort som
togs fram i samarbete mellan banker, posten, rikspolisstyrelsen och
tillverkaren av id-kortet. Vid den tiden ansågs kortet fylla mycket högt
ställda krav på förfalskningssäkerhet. En av de nya egenskaperna var att
kortet var försett med en radioaktiv märkning. Denna märkning hade
tillkommit i det dubbla syftet att göra kortet svårare att förfalska och
att möjliggöra en automatisk kontroll av kortets äkthet. Tanken var att
kassapersonalen i en bank snabbt skulle få ett svar på frågan om kortet
var äkta genom att föra in det i en "svart låda"  och efter en viss tid
skulle lådan svara genom att tända en grön eller röd lampa.

Nu till dina frågor.
1. Det startades en försöksverksamhet som pågick en bit in på 70-talet,
men märkningen ansågs inte tillförlitlig och projektet lades ned.
2. Det pågick under ca en 5-årsperiod.
3. Endast prometium-147 (Pm-147) användes. Halveringstid 2.6 år. Beta
230 keV (100%). Gamma 121 keV (<0.01%).
4. Max 37 kBq (1 mikrocurie).
5. Som beskrivits ovan var skälet både att försvåra förfalskning och
kontrollera kortets äkthet.

För att fylla på med en fråga till, så kan man ju undra hur tillverkaren
bar sig åt när han tillverkade korten. Det nya vid den tiden var att
foto, namnteckning, personuppgifter, giltighetstid samt utfärdarens namn
överfördes till id-kortet på fotografisk väg. Redan av det skälet att
hela kortet var en fotografisk handling hade förfalskning försvårats
avsevärt. Som ytterligare säkerhet mot falsifikat användes ett speciellt
papper försett med vattenmärke samt ett mönster som återfanns på sedlar.
Slutligen användes fluorescerande färg och radioaktiv märkning. Baksidan
fick ett laminat och framsidan en lackering. Den radioaktiva nukliden
bestod av en lösning och applicerades på ca någon kvadratcentimeter. Den
exakta storleken skulle styras av vilken detektor som skulle väljas för
kontrollen. Aktiviteten skulle appliceras ythomogent och kortet
genomgick kontaminationskontroller i olika steg av
tillverkningsprocessen.

Ytterligare en fråga kan vara på sin plats. Varför lades projktet ned?
Eftersom halveringstiden är 2.6 år fann man att giltighetstiden för
kortet måste bli max 5 år. De "svarta lådorna" kom aldrig fram annat än
som prototyper. "Äkta kort" skulle komma att underkännas av
räknestatistiska skäl. Man försökte att förfina mättekniken men det var
principiellt otillfredsställande att tillförlitligheten är beroende av
slumpen. Man insåg att allmänhetens förtroende för kontrollsystemet var
helt beroende av att detta fungerar klanderfritt och utan inverkan av
helt slumpmässigt fördelade händelser.En bit in på 70-talet utvecklades
bättre id-kort med bra skydd mot förfalskningar, därför föll behovet av
radioaktiv märkning.

Hur ställde sig då Strålskyddsinstitutet till radioaktivt märkta
id-kort? Här följer ett citat från ett beslut i institutets styrelse den
12 mars 1970:

"... För märkningen får användas endast det radioaktiva ämnet Pm-147,
vilket ämne skall anbringas på kortet så att det är helt skyddat från
direkt beröring. Mängden radioaktivt ämne skall avpassas så att den från
kortet utträngande betastrålningen från hudexponeringssynpunkt är
ekvivalent med betastrålningen från ett kort med specifika ytaktiviteten
2 500 sönderfall per kvadratcentimeter och sekund täckt av ett
absorberande skikt av minst 12 milligram per kvadratcentimeter; dock får
den totala mängden av radioaktiva ämnet Pm-147 i varje kort ej överstiga
1 mikrocurie. Den närmare utformningen av den radioaktiva märkningen
skall i övrigt vara godkänd av kärnfysikaliska avdelningen vid Statens
strålskyddsinstitut. ..."

Jag skickar detta till alla anställda på Strålskyddsinstitutet, där en
del av våra yngre medarbetare säkert är lika förvånade som du och kanske
tar det för ett skämt sett med dagens ögon.
Med vänlig hälsning
Tord Larsson
pieter.kuiper @ msi.vxu.se http://www.masda.vxu.se/~pku
Sven Silow
2003-11-17 15:24:27 UTC
On Mon, 17 Nov 2003 16:15:02 +0100, Pieter Kuiper
Post by Pieter Kuiper
Jag har nu majlat SSI om de kan berätta något mer.
<snip>

Tack, intressant!

Kul att för en gångs skull se en myndighet ge ett så uttömmande och
sakligt svar.

Sven
Bo Anders Svensson
2003-11-28 09:40:30 UTC
Den Mon, 17 Nov 2003 16:15:02 +0100 skrev Pieter Kuiper
Post by Pieter Kuiper
Post by Pieter Kuiper
Jag har nu majlat SSI om de kan berätta något mer.
Jag ska försöka besvara dina frågor, men först lite allmän information.
[...]

En vän till mig gav följande kommentar angående radioaktiva körkort:

"Jag kommer ihåg när det infördes -- eller rättare sagt kommer jag
inte ihåg när det infördes. Det var någon gång på 80-talet. Syftet var
att krångla till det för förfalskare. Farsan hade idéer om att förvara
det i en gedigen blylåda i bilen och spela hysterisk när polisen
frågar efter det: insistera på att de väntar med att ta fram det ur
blylådan tills han hunnit försätta sig i säkerhet."

Thomas Palm
2003-11-13 15:50:09 UTC
Post by Pieter Kuiper
Jag hörde igår att svenska körkort brukade vara radioaktiva.
<http://www.edu.linkoping.se/bit2a/Skolprojekt/NV1/Energiomvandlingar%20l
ab%2011.htm>.
Det nämns att man skall mäta, inget om vad resultatet skall bli...
Det är alltid kul att lura elever med att göra en mätning där de *tror* att
de skall få något resultat fast det i själva verket inte bör bli något
utslag.

Fast å andra sidan, vem vet? Daléus nämnde ju att man i alla fall
diskuterat radioaktiv märkning. Å andra sidan borde man hitta mer om det om
något sådant nått längre än diskussionsstadiet.
Anders Eklöf
2003-11-14 20:00:12 UTC
Post by Pieter Kuiper
[...]
I mitten på 70-talet tror jag man slutade. Mitt busskort från 1976 tror
jag inte var aktivt. Man använde om jag minns rätt Pm-147 som är en
ren betakälla. Varför ? Antagligen för att försvåra förfalskningar.
Post by Pieter Kuiper
Om det är någon som gärna vill bli av med ett sådant körkort, tar jag
gärna det emot för kurslabbets samling med radioaktiva preparat.
Jag tror jag har mitt kvar, men det torde vara avklingat. Jag har inte
halveringstiden i huvudet (och Table of Isotopes har jag inte hemma!)
men den bör vara 2-3 år. Aktiviteten bör ha varit några kBq.
Då (jag läste fysik '73-'74) sprakade det hyfsat, men det gick inte att
få ett GM-rör att storkna hur nära man än mätte.
Pieter Kuiper
2003-11-14 20:51:38 UTC
Post by Pieter Kuiper
[...]
Lund har en "Table of Isotopes" på nätet. Pm-147 finns här:
<http://nucleardata.nuclear.lu.se/nucleardata/toi/nuclide.asp?iZA=610147>.

Halveringstid 2,6 år stämde bra.
Nu efter drygt tio halveringstiden finns det inget kvar att mäta.
Körkort med automatisk giltighetstidsbegränsning!
Hade polisen detektorer för att kolla körkortens aktivitet?
--
Pieter.Kuiper @ msi.vxu.se http://www.masda.vxu.se/~pku/