Aratas kalla fusion?
Dean Keaton
2012-12-19 13:54:45 UTC
Japanen Arata har gjort kall-fusions-försök med deuterium i palladium i en "matrix" av ZrO2. Han påstår sig ha detekterat värme och helium. Nu undrar jag; har någon lyckats upprepa försöken? Eller är detta bluff/misstag?
Mikael Forsberg
2012-12-26 23:45:16 UTC
Post by Dean Keaton
[...]
Michael McKubre har hävdat att han lyckats upprepa experimentet, vilket
kan ha att göra med god vilja och god finansiering från Japanska
regeringen. I vilket fall som helst så bevisar experimentet ingen kall
fusion så det är mindre viktigt.

Utförligare förklaring till att det är kemisk energi och inte fusion kan
du läsa om i kommentaren till artikeln här.

http://nextbigfuture.com/2008/06/arata-cold-fusion-follow-up-analysis.html