Hur veta om man skapat en plasma?
Dean Keaton
2012-07-06 19:28:46 UTC
Låt oss säga att jag vill skapa en plasma av en gas genom elektriska urladdningar eller en ljusbåge. Hur vet jag om jag verkligen skapat en plasma? Vad mäter man för att ta reda på det?
Mikael Forsberg
2012-07-08 06:07:18 UTC
Post by Dean Keaton
Låt oss säga att jag vill skapa en plasma av en gas genom elektriska urladdningar eller en ljusbåge. Hur vet jag om jag verkligen skapat en plasma? Vad mäter man för att ta reda på det?
En plasma skiljer sig från en gas på flera olika sätt och det är detta
man då får studera.

Plasma är närmast oändlig elektriskt ledande, med andra ord noll
resistans till skillnad mot gaser som har nästan rena motsatsen ofta. En
övergång från gas till plasma innebär då att konduktiviteten växlar helt
från väldigt högt till oändligt lågt.

Alla partiklar i en gas reagerar ganska likartat av yttre påverkan,
medan partiklarna i en plasma reagerar på några olika sätt eftersom de
befinner sig i olika tillstånd. Eller kanske tydligare är att
partiklarna i en gas är beroende av varandra och därför beter sig
likartat, men partiklarna i en plasma är mer oberoende av varandra och
beter sig därför inte enhetligt.

Partiklar i en gas hamnar i ett jämnviktstillstånd vad gäller
rörelsehastighet, medan partiklarna i plasma går extremt långt i från
jämnviktstillstånd och därför individuelt kan ha totalt avvikande
rörelsehastighet.

Partikelkrockar är i en gas närmast alltid mellan två partiklar,medan
multipelkrockar är vanliga i plasma.

Finns en del som förklarar detta ganska bra på Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_%28physics%29

För att få det till politik också så är gas totalitärt styre och plasma
anarki. ;)